System kaucyjny

Od 2025 r. w Polsce wprowadzony zostanie system kaucyjny. W praktyce oznacza to, że do ceny plastikowych butelek czy puszek doliczona zostanie dodatkowa opłata, którą

będziemy mogli odzyskać, zwracając puste opakowanie do specjalnych maszyn lub punktów zbiórki.

System kaucyjny będzie obejmował:

    jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych do 3 litrów,

    szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra,

    metalowe puszki o pojemności do 1 litra.

Puste opakowania będzie można zwracać w dowolnym punkcie zbiórki. Co ważne, przy zwrocie opakowań, w celu odzyskania kaucji, nie będzie wymagane okazanie paragonu.

Obowiązkiem zbierania pustych opakowań objęte zostaną sklepy o powierzchni powyżej 200m2.Sklepy o mniejszej powierzchni będą mogły przystąpić do systemu kaucyjnego dobrowolnie.

Nowy system ma obejmować terytorium całego kraju, bez znaczenia więc dla dokonywanego zwrotu będzie, gdzie dokonano zakupu. Opakowania zwrotne będą specjalnie oznakowane. W związku z tym nie należy ich zgniatać bo automat nie da rady odczytać specjalnego oznakowania, a my stracimy szansę na odzyskanie kaucji.

Wysokość kaucji dla poszczególnych rodzajów opakowań objętych systemem kaucyjnym została określona w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska. Zgodnie z rozporządzeniem kaucja wyniesie 50 groszy w przypadku butelek PET i puszek metalowych oraz 1 zł za butelki szklane wielokrotnego użytku.

Odpady remontowo budowlane

Od 1 stycznia 2025 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy ustawy o odpadach, dotyczące frakcji odpadów remontowo-budowlanych, zgodnie z którymi odpady budowlane i rozbiórkowe są zbierane i odbierane selektywnie, z podziałem co najmniej na:
•    drewno,
•    metale,
•    szkło,
•    tworzywa sztuczne,
•    gips,
•    odpady mineralne i materiały ceramiczne oraz kamienie.

Przepis umożliwia przekazanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych innemu uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się ich wysegregowaniem. Nie ma zatem obowiązku segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych wyłącznie u źródła. Wytwórcy odpadów budowlanych i rozbiórkowych mogą zlecić wykonanie obowiązku segregacji odpadów. W takim przypadku odpowiedzialność za realizację tego obowiązku przechodzi na ten podmiot, który przejmie odpady poremontowe.

Nowe przepisy dotyczące podziału odpadów budowlanych na sześć frakcji nie dotyczą osób prywatnych, co jednak nie oznacza, że wśród mieszkańców problem tych odpadów zniknie.

WAŻNE! Należy pamiętać, że odpady remontowe i budowlane nie mieszczą się w kategorii odpadów komunalnych, w związku z tym obowiązuje zakaz mieszania odpadów, w tym wrzucania odpadów remontowo-budowlanych do pojemnika na odpady zmieszane.

Mieszkańcy naszej gminy, w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, mogą, w PSZOKu w Ogorzelicach, bezpłatnie oddać odpady pochodzące z drobnych remontów, wykonywanych samodzielnie przez mieszkańców, w pomieszczeniach mieszkalnych. Takie odpady należy na własny koszt dostarczyć do PSZOK w Ogorzelicach.

Natomiast w PSZOK w Kobiernikach, mieszkańcy naszej gminy mogą dostarczać i odpłatnie (wg cennika zamieszczonego na stronie PGO – www.pgoplock.pl/cennik) przekazać odpady powstałe w trakcie prowadzenia prac remontowo-budowlanych.

Należy pamiętać, że w przypadku prowadzenia prac remontowych lub remontowo-budowlanych przez zatrudnioną firmę, za oczyszczenie terenu i pozbycie się odpadów odpowiada przedsiębiorca – jako ich bezpośredni wytwórca. Wyjątek w tej sytuacji może stanowić zapis umowy, który wprost wskazuje właściciela nieruchomości jako osobę odpowiedzialną za usunięcie odpadów.

Informacja o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych w terminie od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.

Informacja o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych w terminie od 1 stycznia 2025 r.
do 31 grudnia 2025 r.

Na podstawie art. 6c ust. 3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r., poz. 399) Wójt Gminy Stara Biała informuje o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne na okres od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.

W związku z powyższym wyznacza się termin od dnia zamieszczenia niniejszej informacji, tj. od dnia 23 września 2024 do dnia 21 listopada 2024 r. na złożenie przez właściciela nieruchomości oświadczenia spełniającego wymagania, o których mowa w ust. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, o wyłączeniu się z gminnego systemu odbierania odpadów komunalnych, jeżeli właściciel nieruchomości jest objęty tym systemem (nie dotyczy części niezamieszkałej nieruchomości mieszanej).

Oświadczenia, o których mowa powyżej, są skuteczne od dnia, w którym zacznie obowiązywać następna umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, tj. od 1 stycznia 2025 r., i nie mogą być odwołane przez okres obowiązywania tej umowy, tj. do 31 grudnia 2025 r.

W oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę, z którymi zawarł umowę oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia.

 

Wójt Gminy Stara Biała
/-/ Sławomir Wawrzyński

pdfWzór oświadczenia 66.3 KB

Odpady ze styropianu

Styropian opakowaniowy (np. po sprzęcie RTV/AGD, jedzeniu na wynos) umieszczamy w pojemniku na odpady niesegregowane (pozostałe po segregacji).

 Styropian  budowlany, który nie jest odpadem komunalnym,  

należy  przekazać do zagospodarowania firmie posiadającej stosowne uprawnienia

do ich odbierania, na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej

Azbest

Zasady wykorzystywania wyrobów zawierających azbest

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wyroby zawierające azbest wykorzystuje się w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do 31.12.2032 r.

Bezpieczna eksploatacja wyrobów zawierających azbest jest możliwa po stwierdzeniu braku widocznych uszkodzeń mogących stwarzać warunki dla emisji azbestu do środowiska, tj. gdy:

  • wyroby nie posiadają istotnych zewnętrznych uszkodzeń, pęknięć, ubytków spowodowanych uszkodzeniami mechanicznymi lub chemicznymi,

  • nie mają wypłukanego spoiwa cementowo-wapiennego i odsłoniętych słabo związanych z podłożem włókien azbestu,

  • nie pracują w warunkach powodujących ich ścieranie, przegrzewanie.

Obowiązki właścicieli nieruchomości, na których znajdują się wyroby azbestowe.

  1. Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, na których znajdują się wyroby zawierające azbest, ma obowiązek corocznie je inwentaryzować, poprzez sporządzenie spisu z natury. Wynik tej inwentaryzacji ujmuje się w„Informacji
    o wyrobach zawierających azbest”
    . „Informację” należy sporządzić w dwóch egzemplarzach, z których jeden składa się w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku:

  • do wójta gminy – osoby fizyczne, niebędące przedsiębiorcą

  • do marszałka województwa – podmioty gospodarcze

Dane pochodzące ze składanych Informacji są wprowadzane do Bazy Azbestowej.  Aktualne dane z inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest są podstawą do ubiegania się o środki finansowe na usuwanie wyrobów zawierających azbest.

Drugi egzemplarz „Informacji o wyrobach zawierających azbest” właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości przechowuje przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej „Informacji”.

Formularz do sporządzenia „Informacji” docdo pobrania tutaj.43 KB

2. Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, na których znajdują się wyroby zawierające azbest, ma obowiązek przeprowadzać kontrolę stanu technicznego tych wyrobów. Zakwalifikowane do wymiany (na skutek nadmiernego zużycia lub uszkodzenia) muszą być  usunięte, natomiast nieuszkodzone mogą być użytkowane do czasu następnej kontroli. Informację o stanie wyrobów umieszcza się w arkuszu„Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” .

„Ocena”  przeprowadzana jest w celu kwalifikacji wyrobów zawierających azbest do dalszego użytkowania lub usunięcia oraz określenia stopnia pilności ich usunięcia lub zabezpieczenia.

Ocenę przechowuje się łącznie z dokumentacją miejsca zawierającego azbest, obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej lub z książką obiektu budowlanego.

Formularz do sporządzenia „Oceny” docdo pobrania tutaj.83.5 KB

 Podstawa prawna    

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. Nr 71, poz. 649 ze zmianą Dz.U. z 2010, nr 162, poz. 1089).

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz.U. z 2011 r., Nr 8, poz. 31)

 Wsparcie finansów Gminy w odbiorze odpadów azbestowych

Wójt Gminy Stara Biała co roku stara się pozyskać środki finansowe na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest znajdujących na dachach, które zgodnie z obowiązującymi przepisami może wykonać tylko specjalistyczna firma oraz na odbiór zdjętego wcześniej azbestu.

Wszystkie zainteresowane osoby, które planują dokonać usunięcia wyrobów zawierających azbest i chcą uzyskać pomocy w realizacji ww. zadania proszone są o zgłoszenie się do Urzędu Gminy Stara Biała pokój nr 11, w celu pobrania wniosku oraz załączników.

Wniosek dostępny jest również docdo pobrania tutaj.115.5 KB

Wypełnione dokumenty należy złożyć w Urzędzie Gminy Stara Biała z siedzibą
w Białej przy ul. Jana Kazimierza 1.

Zaznacza się, że realizacja tego zadania będzie możliwa wyłącznie w przypadku uzyskania przez Gminę środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie lub innych.

Jednocześnie informuję, że wykonanie nowego pokrycia dachowego, a także uzyskanie pozwolenia na budowę lub zgłoszenie planowanego demontażu do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Płocku należy do obowiązków właściciela nieruchomości.

Materiały dot. azbestu

Wydział Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich Starostwa Powiatowego w Płocku przekazał materiał informacyjny w postaci broszury, ulotki i plakatu , dotyczący oddziaływania azbestu na życie ludzi i otaczające ich środowisko naturalne.

Treści materiałów informacyjnych może posłużyć mieszkańcom za kompendium wiedzy o właściwej eksploatacji, zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest, obowiązkach i sankcjach normowanych prawnie ciążących na mieszkańcach, negatywnym wpływie wyrobów i odpadów azbestowych na środowisko naturalne.

Materiał powstał w ramach Operacji pn. „Upowszechnianie wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego” Plan Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich PROW 2014 – 2020, Plan Operacyjny na lata 2022-2023, Konkurs nr 6/2022 Operacja współfinansowana ze środków schematu II Pomocy Technicznej PROW na lata 2014 – 2020.

AZBEST_broszura.pdf3.19 MB

jpgAZBEST_plakat.jpg1.97 MB

pdfAZBEST_ulotka.pdf2.43 MB

Zasady wykorzystywaia wyrobów zawierających azbest

Zasady wykorzystywania wyrobów zawierających azbest

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wyroby zawierające azbest wykorzystuje się w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do 31.12.2032 r.

Bezpieczna eksploatacja wyrobów zawierających azbest jest możliwa po stwierdzeniu braku widocznych uszkodzeń mogących stwarzać warunki dla emisji azbestu do środowiska, tj. gdy:

  • wyroby nie posiadają istotnych zewnętrznych uszkodzeń, pęknięć, ubytków spowodowanych uszkodzeniami mechanicznymi lub chemicznymi,

  • nie mają wypłukanego spoiwa cementowo-wapiennego i odsłoniętych słabo związanych z podłożem włókien azbestu,

  • nie pracują w warunkach powodujących ich ścieranie, przegrzewanie.

Obowiązki właścicieli nieruchomości, na których znajdują się wyroby azbestowe.

  1. Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, na których znajdują się wyroby zawierające azbest, ma obowiązek corocznie je inwentaryzować, poprzez sporządzenie spisu z natury. Wynik tej inwentaryzacji ujmuje się w„Informacji
    o wyrobach zawierających azbest”
    . „Informację” należy sporządzić w dwóch egzemplarzach, z których jeden składa się w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku:

  • do wójta gminy – osoby fizyczne, niebędące przedsiębiorcą

  • do marszałka województwa – podmioty gospodarcze

Dane pochodzące ze składanych Informacji są wprowadzane do Bazy Azbestowej.  Aktualne dane z inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest są podstawą do ubiegania się o środki finansowe na usuwanie wyrobów zawierających azbest.

Drugi egzemplarz „Informacji o wyrobach zawierających azbest” właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości przechowuje przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej „Informacji”.

Formularz do sporządzenia „Informacji” docdo pobrania tutaj.43 KB

2. Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, na których znajdują się wyroby zawierające azbest, ma obowiązek przeprowadzać kontrolę stanu technicznego tych wyrobów. Zakwalifikowane do wymiany (na skutek nadmiernego zużycia lub uszkodzenia) muszą być  usunięte, natomiast nieuszkodzone mogą być użytkowane do czasu następnej kontroli. Informację o stanie wyrobów umieszcza się w arkuszu„Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” .

„Ocena”  przeprowadzana jest w celu kwalifikacji wyrobów zawierających azbest do dalszego użytkowania lub usunięcia oraz określenia stopnia pilności ich usunięcia lub zabezpieczenia.

Ocenę przechowuje się łącznie z dokumentacją miejsca zawierającego azbest, obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej lub z książką obiektu budowlanego.

Formularz do sporządzenia „Oceny” docdo pobrania tutaj.83.5 KB

 Podstawa prawna    

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. Nr 71, poz. 649 ze zmianą Dz.U. z 2010, nr 162, poz. 1089).

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz.U. z 2011 r., Nr 8, poz. 31)

 Wsparcie finansów Gminy w odbiorze odpadów azbestowych

Wójt Gminy Stara Biała co roku stara się pozyskać środki finansowe na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest znajdujących na dachach, które zgodnie z obowiązującymi przepisami może wykonać tylko specjalistyczna firma oraz na odbiór zdjętego wcześniej azbestu.

Wszystkie zainteresowane osoby, które planują dokonać usunięcia wyrobów zawierających azbest i chcą uzyskać pomocy w realizacji ww. zadania proszone są o zgłoszenie się do Urzędu Gminy Stara Biała pokój nr 11, w celu pobrania wniosku oraz załączników.

Wniosek dostępny jest również docdo pobrania tutaj.115.5 KB

Wypełnione dokumenty należy złożyć w Urzędzie Gminy Stara Biała z siedzibą
w Białej przy ul. Jana Kazimierza 1.

Zaznacza się, że realizacja tego zadania będzie możliwa wyłącznie w przypadku uzyskania przez Gminę środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie lub innych.

Jednocześnie informuję, że wykonanie nowego pokrycia dachowego, a także uzyskanie pozwolenia na budowę lub zgłoszenie planowanego demontażu do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Płocku należy do obowiązków właściciela nieruchomości.

PSZOK Kobierniki 42, 09-412 Sikórz

Od 1 czerwca 2022 r. mieszkańcy naszej Gminy mogą, bez dodatkowych opłat, dostarczyć do PSZOK w Kobiernikach (teren Przedsiębiorstwa Gospodarowania Odpadami):

  • selektywnie zebrane odpady opakowaniowe – szklane, papierowe, opakowania z tworzyw sztucznych, metalowych oraz opakowania wielomateriałowe;
  • selektywnie zebrane odpady takie jak: meble i odpady wielkogabarytowe, odpady niebezpieczne i przeterminowane chemikalia, zużyte opony od samochodów osobowych (limit 4 opony/rok – liczony łącznie z obu PSZOKów), zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki.

Do PSZOK przyjmowane są wyłącznie odpady komunalne zebrane w sposób selektywny. Właściciel nieruchomości we własnym zakresie i na własny koszt dostarcza odpady do PSZOK oraz samodzielnie je rozładowuje i umieszcza w miejscach wskazanych przez pracownika PSZOK.

PSZOK w Kobiernikach nie przyjmie od naszych mieszkańców bioodpadów.

Ponadto do PSZOK w Kobiernikach będzie można dostarczyć odpłatnie (wg aktualnego cennika) odpady budowlane i rozbiórkowe.

Godziny otwarcia PSZOK w Kobiernikach
poniedziałek - piątek 10.00-18.00
sobota 8.00-14.00,
z wyjątkiem świąt i dni ustawowo wolnych od pracy.

  • Regulamin Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych –  uchwała
  • Ulotka

PSZOK Ogorzelice, ul. Bielska 11, 09-412 Proboszczewice

Od lipca 2021 r. funkcjonuje Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) w Ogorzelicach.

PSZOK przeznaczony jest wyłącznie dla mieszkańców naszej Gminy i właścicieli nieruchomości rekreacyjno – wypoczynkowych zlokalizowanych na terenie Gminy Stara Biała, którzy uiszczają opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należną Gminie Stara Biała.

Do PSZOK przyjmowane są wyłącznie odpady komunalne zebrane w sposób selektywny. Właściciel nieruchomości we własnym zakresie i na własny koszt dostarcza odpady do PSZOK oraz samodzielnie je rozładowuje i umieszcza w miejscach wskazanych przez pracownika PSZOK.

Informujemy, iż istnieje możliwość wypożyczenia przyczepek samochodowych z PSZOK.

Godziny otwarcia PSZOK
obowiązujące od 1 października 2021 r.:
wtorek: 11:00 – 17:00
środa: 11:00 – 17:00
czwartek: 8:00 – 16:00
piątek: 11:00 – 17:00
sobota: 7:00 – 13:00

Polecamy

  • Portal odpadowy ZGRP
  • Internetowa Telewizja Regionalna
  • Powiat Płocki
  • Witryna Obywatelska Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
  • NSR - Narodowe Siły Rezerwowe
  • ePUAP - Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • Pomoc w zarządzaniu mikro firmą - Mikroporady.pl
  • KRUS: Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  • Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
  • Związek Gmin Regionu Płockiego
  • Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
  • Monitor Polski
  • Elektroniczny Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego
  • Stowarzyszenie Rozwoju Ziemi Płockiej
  • Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie
  • Agencja Restrukturyzacji i Modernizacjo Rolnictwa
  • Główny Urząd Statystyczny
  • Mapa Aktywności Organizacji Pozarządowych Związku Gmin Regionu Płockiego
  • Rzecznik Praw Obywatelskich
  • Powiatowa Sieć Dialogu
  • e-Deklaracje
© 2025 Gmina Stara Biała - Urząd Gminy | Realizacja: StudioAlfa.pl - Projektowanie stron Joomla CMS.
Polityka plików cookies